Home > Aktualności > Warszawski hip-hop w kontekście środowiska rodzinnego – news
Warszawski hip-hop w kontekście środowiska rodzinnego – news
Warszawski hip-hop w kontekście środowiska rodzinnego – news

Wiosną bieżącego roku w jednym z największych polskich wydawnictw – wydawnictwie Adam Marszałek (marszalek.com.pl) ukaże się książka dr Bartosza Łukaszewskiego dotycząca warszawskiego hip-hopu, opisująca przede wszystkim środowisko raperów, producentów, DJ’ów, realizatorów studyjnych.

 

Jest to jedna z niewielu publikacji poświęconych kulturze hip-hopowej w Polsce i pierwsza w całości poświęcona najsilniejszej, warszawskiej scenie. Treść książki to rezultat badań socjologicznych przeprowadzonych przez autora – wywiadów i analizy treści utworów. Wśród rozmówców szczególną uwagę przykuwają jedni z liderów warszawskiej sceny tacy jak m.in. Vienio (Molesta Ewenement), Numer Raz (Warszafski Deszcz), Kosi (JWP), DJ Steez (DILLGANG/PRO8L3M/Rap History Warsaw), DJ Technik (Letemknow Sequence), Proceente (Aloha Entertainment).

 

Oprócz warstwy naukowej publikacja posiada również części ściśle popularyzatorskie, m.in. mapę aktywności (ilości składów) warszawskiego rapu z podziałem na dzielnice (z uwzględnieniem miejscowości podwarszawskich). Analizie poddane zostały zarówno kontrowersyjne medialnie elementy hip-hopowego „stylu życia” jak i elementy rozwojowe, przede wszystkim w zakresie roli aktywności twórczej. Z uzyskanych wyników wyłania się obraz odmienny od „obowiązujących” stereotypów. W wielu przypadkach hip-hop (a szczególnie muzyka rap) może stanowić „pozytywną” formę przystosowania do rzeczywistości, rozwojowy „styl życia” i „sposób na życie”. Publikacja owych wniosków powinna zatem wpłynąć na zmianę stereotypowego odbioru kultury hip-hopowej, a także rozpoczęcie w tym kontekście szerokiej medialnej debaty.

 

Jak stwierdza autor subkultura hip-hopowa „niejednokrotnie oskarżana była o dominację ryzykownych, nierzadko pozaprawnych i patologicznych zachowań związanych z jej aktywnościami, przejawami działalności (…) Oprócz optyki medialnej, opartej o wybiórcze prezentowanie danych wydarzeń (nierzadko istotnie posiadających negatywny wydźwięk społeczny) dużą rolę odegrały produkcje filmowe, zjednujące hip-hop z popularnymi ówcześnie hasłami dresiarzy i blokersów. Określenia te, w zamyśle odnoszące się do stylu życia części blokowiskowej, osiedlowej młodzieży aktywnej chuligańsko jak również w ramach drobnych kradzieży i wymuszeń, wprowadziły duży chaos na pole społecznego odbioru hip-hopu. Wydaje się, iż około 40 lat funkcjonowania subkultury na świecie (najdłuższego oczywiście w USA i Europie Zachodniej), a także ponad 20 lat w Polsce (z czego 15 lat w formie ekspansywnej i stale zwiększającej pole oddziaływania) to najwyższy czas na pogłębiony opis i weryfikację nagromadzonych stereotypów” (ze wstępu książki).

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu
  • Ostatnio dodane